#UGE12CHALLENGE

Hvad Kan Jeg Egentlig?

En af jer spurgte til min nuværende situation, og hvad jeg pt kan med ryggen. Det vil jeg rigtig gerne fortælle lidt om. Men faktisk er det nok nemmere at starte bagfra, og dermed først belyse hvad jeg ikke kan.

For god ordens skyld kan jeg informere om, at min ryg inden operationen var omkring 50 grader i begge kurver (min rygsøjle var S-formet), og derudover begyndte rygsøjlen at dreje rundt om sig selv. Jeg blev opereret den 26. juni 2014 af Søren Eiskjær på Aalborg Universitetshospital – en meget vellykket operation. Jeg er stivgjort fra T3 til L3, og min ryg er nu under 5 grader, og den ser snorlige ud 🙂

Min ryg før og efter operatioen :-) IRON LADY ;-)

Min ryg før og efter operatioen 🙂 IRON LADY 😉

Hvad kan jeg ikke?

Vi kan meget hurtigt komme rundt om de få ting, som jeg ikke kan. Jeg kan/må naturligvis ikke rotere i rygsøjlen. Den eneste betydning det har, er når jeg kører bil og skal bakke; her er det ret problematisk at se bagud over skulderen, fordi ryggen jo er låst. Men hvis man flytter sig i hoften, og sætter sig mere over på den højre balle, kan det sagtens lade sig gøre. Jeg kan/må heller ikke lave rotationsøvelser under træning, og dermed heller ikke i yoga. Det er selvfølgelig irriterende, at man ikke kan det, men modsat er der virkelig mange ting, som jeg godt kan, selvom jeg troede det ville være umuligt efter operationen.

Jeg kan heller ikke i bøje i det stivgjorte stykke af ryggen, hverken bagud eller forover. Det streger selvfølgelig kolbøtter af karrierelisten 🙂 Det afskriver også en del yogaøvelser med bagudbøjninger. Men i hverdagen har det stort set ingen betydning.

Så vi er enige om, at jeg kan alt, der ikke indeholder rotationer eller bagudbøjninger i rygsøjlen, ikke?

Hvad kan jeg så?

Først og fremmest har jeg den flotteste og mest rette holdning – det er jo i sig selv et kæmpe plus.

Jeg kan også klippe tånegle og lægge neglelak på tæerne 😉

Jeg kan binde snørebånd.

Jeg kan samle ting op fra gulvet.

Jeg kan kravle, hoppe, gå, løbe og danse!

P3160805

Jeg har god bevægelighed i lænden 🙂

Jeg har (vellykket) prøvet følgende med den nye ryg:

Svømning (både på mave og ryg): Her er det vigtigt, at du kan have hovedet under vand, så kroppen (især ryg og nakke) er i en lige linje.

Styrketræning: Jeg lægger aldrig vægt på ryggen/nakken, men ellers kan jeg lave stort set alle styrkeøvelser. Man kan også sagtens køre tung styrketræning med en stivgjort rygsøjle. Men lyt altid til din krop og dens signaler. Spænd ALTID op i mave/ryg og bækkenbund – det er meget vigtigt, så din rygsøjle er støttet af dine muskler.

Yoga: alt uden rotationer og bagudbøjninger. Smidigheden er dog en hel anden efter operationen, her er der virkelig meget arbejde foran mig. Men det er godt at sætte sig nogle delmål, så man stille og roligt kan forbedre sig.

Cykling: Både almindelig udendørs cykling, motionscykel og spinning er godkendt af den nye ryg 🙂 Det kan godt føles lidt sjovt, når rygmusklerne arbejder undervejs, men det vænner man sig hurtigt til.

Løb/gang: Man kan gå og løbe alt det man vil med en stiv ryg. Mine gåture startede allerede en uge efter operationen. Men du må IKKE løbe før 4-6 mdr. efter operationen, og her skal du starte forsigtigt ud. Sørg for at spænde godt op i mave/ryg undervejs.

Klatring: Jeg har afprøvet klatring på klatrevæg (med reb og sikringer) med stor succes, det føltes godt i ryggen.

Langrend: Puha den er hård! Langrend er hårdt og det er teknisk svært. Men det er jo ikke ryggens skyld 🙂 Jeg kunne mærke det i øvre ryg og i lænden, de områder blev brugt meget, og dermed blev de hurtigt trætte. Men udover træthed var der ikke noget ubehag i ryggen under (eller efter) langrend. Det var der til gengæld alle andre steder i kroppen 😉

Langrend ca. 7 mdr. efter operationen

Langrend ca. 7 mdr. efter operationen

Hvis du har nogle specifikke spørgsmål til noget jeg kan eller ikke kan, så skriv endelig en kommentar under indlægget. Jeg arbejder pt på et indlæg eller en guide omkring praktiske gøremål – eksempelvis hvordan man tager strømper på med en stiv ryg og hvordan man binder sine sko osv. Har det interesse?

/Sanne

   

4

  • F.

    Hei, så flott å lese om skoliose fra en voksens perspektiv .. Blir å følge deg 🙂 Tusen takk 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Skoliose, Sundhed og Solskin

      Dejligt at høre – det er jeg rigtig glad for

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Heidi

    Hej Sanne. Jeg har en skoliose, der er omkring 45 gr. Min ryg ligner et s. For ca. 4 år siden blev jeg opereret i lænden, fik sat 4 skruer ind. Der var en nerve der sad i klemme ned til mit ben, der gør den så ikke længere

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Skoliose, Sundhed og Solskin

      Hej Heidi 🙂

      Spændende at høre.
      Jeg håber, at du i dag har det rigtig god i din ryg.

      Hilsner Sanne

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

#UGE12CHALLENGE